Dette prøvesæt er omfattet af ophavsretten, jf. ophavsretslovens § 1.

Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.

Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.

Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.

Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet administrerer.




Oplysninger til brug for Copydan

DR2: Historien om menneskehjernen - Begyndelsen.
DR2, 2023.

Katinka Paludan: At fortælle om videnskab. En undersøgelse af den fortællende journalistiks fordele og ulemper i to populærvidenskabelige artikler.
Københavns Universitet, 2005.

August Strindberg: Uheldig.
Turbine, 2019 (orig. 1884).

Herman Bang: Foran Alteret.
Tunge melodier.
S.I. Schou, 1880.

Elisa Mortensen: Halvdelen af unge piger er ikke glade for den, de er. Måske findes grunden hertil på TikTok.
Information den 24. september 2022.

Karoline Gjelstrup Nielsen: Jeg bruger mange timer på sociale medier - det kan jeg ikke se noget problem.
Ugeavisen Sønderborg den 13. februar 2022.

Anita Brask Rasmussen: Fantasy minder os om, at det hele faktisk er noget, vi har fundet på.
Information den 14. oktober 2022.

Adam Garff: Brødrene Grimm kan ruste mine børn til livets opgaver.
Kristeligt Dagblad den 27. januar 2023.

Brødrene Grimm: Bidronningen.
Grimms Samlede Eventyr.
Nyt Nordisk Forlag, 1812.

J.K. Rowling: Harry Potter og De Vises Sten.
Gyldendal, 2015 (orig. 1997).




Opgave 5

Reflekterende artikel


Fantastisk litteratur

Skriv en reflekterende artikel, hvor du undersøger, hvordan fantastisk litteratur kan bidrage til en forståelse af noget i den virkelige verden.

I din artikel skal du inddrage Fantasy minder os om, at det hele faktisk er noget, vi har fundet på (tekst 5a) og Brødrene Grimm kan ruste mine børn til livets opgaver (tekst 5b) og gå i dybden med mindst en af følgende tekster: Bidronningen (tekst 5c) og Harry Potter og De Vises Sten (tekst 5d).

I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

  • at reflektere over, hvordan fantastisk litteratur kan bidrage til en forståelse af noget i den virkelige verden. Du kan i dine refleksioner fx komme ind på genretræk, karakterfremstilling, symboler, konflikter og værdier. Du skal inddrage pointer fra Fantasy minder os om, at det hele faktisk er noget, vi har fundet på (tekst 5a) og Brødrene Grimm kan ruste mine børn til livets opgaver (tekst 5b).
  • at inddrage og gå i dybden med mindst én af teksterne Bidronningen (tekst 5c) og Harry Potter og De Vises Sten (tekst 5d). Du må gerne inddrage et eller flere andre litterære eksempler.
  • at skrive dialogisk og reflekterende med en personlig stemme, der forholder sig til både emnet og til din egen tanke- og skriveproces.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum). 

Der hører fire tekster til opgaven.

Tekst 5a, 5b, 5c og 5d


Opgave 4

Debatterende artikel


Sociale medier og opfattelsen af virkeligheden

Skriv en debatterende artikel, hvor du undersøger, om sociale medier påvirker den måde, man opfatter virkeligheden. I din artikel skal du diskutere og debattere emnet ved bl.a. at inddrage Halvdelen af unge piger er ikke glade for den, de er. Måske findes grunden hertil på TikTok (tekst 4a) og Jeg bruger mange timer på sociale medier - det kan jeg ikke se noget problem i (tekst 4b).

I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

  • at diskutere og debattere, om sociale medier påvirker den måde, man opfatter virkeligheden, idet du bl.a. inddrager hovedsynspunkter og argumenter fra Halvdelen af unge piger er ikke glade for den, de er. Måske findes grunden hertil på TikTok (tekst 4a) og Jeg bruger mange timer på sociale medier - det kan jeg ikke se noget problem i (tekst 4b).
  • at underbygge dine synspunkter ved at inddrage konkrete eksempler på, hvordan kommunikation på sociale medier kan foregå. Inddrag i den forbindelse relevant danskfaglig viden.
  • at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Der hører to tekster til opgaven.

Tekst 4a og 4b



Opgave 3

Analyserende artikel


Litteraturens sprog

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger sproglige og stilistiske ligheder og forskelle i skønlitteratur skrevet af henholdsvis en menneskelig intelligens og en kunstig intelligens.

I din artikel skal du analysere og fortolke indledningen i Herman Bangs novelle Foran Alteret (tekst 3a) samt to fortsættelser skrevet af henholdsvis en kunstig intelligens (tekst 3b) og af Herman Bang selv (tekst 3c).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:

  • at analysere teksternes sproglige og stilistiske træk. Kom fx ind på tegnsætning, ordvalg, sætningskonstruktion, billedsprog og fremstillingsformer.
  • at fortolke effekten af de sproglige og stilistiske træk, der karakteriserer teksterne.
  • at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Der hører tre tekster til opgaven.

Tekst 3a, 3b og 3c

Opgave 2

Analyserende artikel


Ægteskabet

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger fortællinger, der fremstiller ægteskabet. I din artikel skal du analysere, fortolke og perspektivere novellen Uheldig (tekst 2).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:

  • at analysere og fortolke novellen, herunder kompositionen, fortælleren og fremstillingen af forholdet mellem de to hovedpersoner.
  • at perspektivere litteraturhistorisk og/eller tematisk.
  • at formidle din tekstforståelse klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Der hører én tekst til opgaven.

Tekst 2




Opgave 1

Analyserende artikel


Populærvidenskabelig formidling

Skriv en analyserende artikel, hvor du undersøger virkemidler i populærvidenskabelig formidling. I din artikel skal du analysere, fortolke og vurdere uddraget af dokumentaren Historien om menneskehjernen - Begyndelsen (tekst 1a).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag (gerne i form af screenshots) og særligt fokusere på:

  • at analysere og fortolke Historien om menneskehjernen - Begyndelsen (tekst 1a), herunder de virkemidler, der anvendes i formidlingen af videnskabelig viden til en bred modtagergruppe.
  • at vurdere, i hvilken grad formidlingen er vellykket. Inddrag i den forbindelse Faktaboks: Tre krav til populærvidenskabelig formidling (tekst 1b).
  • at formidle din forståelse af dokumentaren klart for din læser med en fokuseret indledning og en nuanceret afslutning.

Omfang af din artikel: tre-fire normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum).

Der hører to materialer til opgaven.

Tekst 1b


1a. Historien om menneskehjernen - Begyndelsen

Historien om menneskehjernen - Begyndelsen (DR2, 2023) er første episode i en dokumentarserie med Peter Lund Madsen som vært og fortæller. Uddraget er et sammenklip af to sekvenser (7:00-10:00 og 18:26-22:26).
Peter Lund Madsen (f. 1960), dansk læge, forfatter, entertainer og radiovært.





Indholdsfortegnelse

Du skal besvare én af opgaverne 1 - 5. Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.

 

Analyserende artikler

Opgave 1:
Populærvidenskabelig formidling
1a. DR2: Historien om menneskehjernen - Begyndelsen (medieklip)
1b. Faktaboks: Tre krav til populærvidenskabelig formidling

Opgave 2:
Ægteskabet
2. August Strindberg: Uheldig

Opgave 3:
Litteraturens sprog
3a.  Herman Bang: Foran Alteret (indledning)
3b.  ChatGPT 3.5: Genereret fortsættelse af Tekst 3a
3c.  Herman Bang: Foran Alteret (fortsættelse)


Debatterende artikel

Opgave 4:
Sociale medier og opfattelsen af virkeligheden
4a. Elisa Mortensen: Halvdelen af unge piger er ikke glade for den, de er. Måske findes grunden hertil på TikTok 
4b. Karoline Gjelstrup Nielsen: Jeg bruger mange timer på sociale medier - det kan jeg ikke se noget problem i

 

Reflekterende artikel

Opgave 5:
Fantastisk litteratur
5a. Anita Brask Rasmussen: Fantasy minder os om, at det hele faktisk er noget, vi har fundet på 
5b. Adam Garff: Brødrene Grimm kan ruste mine børn til livets opgaver 
5c. Brødrene Grimm: Bidronningen
5d. J.K. Rowling: Harry Potter og De Vises Sten




Om de tre opgavegenrer

Artiklen som genre

De tre opgavegenrer, du kan vælge at skrive, ligger inden for den overordnede skrivegenre: artikel. En artikel er en faktatekst, som ville kunne offentliggøres og læses af en interesseret læser. Du er afsenderen. Den modtager, du skal have i tankerne, når du skriver, er en medborger, der interesserer sig for kultur og litteratur. Din modtager er bredt orienteret i danske medier, bøger, film og aktuelle debatter samt i den danske litteraturhistorie. Din modtager kender derfor også danskfaglige begreber som eksempelvis fortællesynsvinkel, flashforward og metafor. Det betyder, at du ikke behøver at definere disse begreber, når du bruger dem.

En artikel er opbygget med en indledning, en midte og en afslutning. Indledningen er fokuseret, og den åbner for centrale aspekter af emnet og din vinkel. Din artikel skal være skrevet i en sammenhængende form (dvs. ikke i punktform). Den skal have en fokuseret overskrift (til eksamen er det den titel, som hører til opgaven) og kan eventuelt rumme underoverskrifter.

I din artikel bruger du viden og tekster. Du skal præsentere de tekster, du inddrager, for din læser, det vil sige i din tekst oplyse om forfatter, titel og gerne årstal, når du nævner teksten første gang. Det betyder til prøven, at også de tekster, som er til opgaverne, skal præsenteres for din modtager. Du kan ikke forvente, at din læser kender dem eller sidder med hæftet fra den skriftlige prøve.
Du skal samtidig altid henvise til det materiale, du inddrager i din artikel. Du kan henvise på flere måder, men brug samme måde gennem hele artiklen. Du kan bruge fodnoter, henvise i parentes i din tekst, eller som du ellers har lært det. Det vigtigste er, at du er konsekvent gennem hele artiklen og henviser på den samme måde. Når du undersøger medieklip, er det også muligt at bruge screenshots i din artikel.

Analyserende artikel
Når du skriver en analyserende artikel, skal du undersøge en tekst ved at nærlæse den med henblik på analyse, fortolkning og vurdering. Teksten kan være mundtlig, skriftlig eller multimodal, Din opgave er at formidle din tekstforståelse klart for en læser, der ikke kender teksten, og forklare din læser, hvad der står i teksten, og hvordan teksten – også dét, der gemmer sig mellem linjerne – skal forstås. Det er vigtigt, at du i din analyse både går helt tæt på teksten og citerer centrale passager og hæver dig over dine tekstnedslag vha. relevante analysebegreber. Når du slår ned på noget i teksten, skal du huske at forklare og udlægge det for din læser. Du skal også, hvis opgaven kræver det, gennem en perspektivering vise, hvordan teksten kan læses og forstås i en bredere sammenhæng, det kan fx være en litteraturhistorisk, tematisk eller genremæssig sammenhæng. 

Kendetegnende for den gode analyserende artikel er det, at den viser blik for tekstens hvad, hvordan og hvorfor og formidler analysen, fortolkningen og vurderingen klart, vinklet og sammenhængende. Tænk på, at din artikel skal føre læseren frem til en samlet forståelse og perspektivering af teksten.
Typiske skrivehandlinger: Forklare, beskrive, dokumentere, udlægge, analysere, fortolke, vurdere, perspektivere.
Delvist beslægtede genrer: Anmeldelser, værklæsninger i tekster om forfatterskaber eller filmgenrer, forfatter- eller værkbiografier, foredrag om litteratur, kunst eller film, podcast/radio/tv om kultur, retoriske analyser af taler, litterære forskningsartikler. 

Debatterende artikel
Når du skriver en debatterende artikel, skal du undersøge og diskutere et danskfagligt debatemne eller spørgsmål. Dit mål med artiklen skal være 1) gennem en diskussion at gøre din læser klogere på emnet og de forskellige vinkler og synspunkter, man kan anlægge på det, 2) i en mere debatterende form at argumentere for dine holdninger til emnet og gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation forsøge at overbevise din læser om dine synspunkter. 
Til den debatterende artikel knytter der sig altid et tekstmateriale – det kan både være mundtligt, skriftligt og multimodalt. Du skal undervejs i din debatterende artikel inddrage og forholde dig til tekstmaterialet ved at forklare din læser hvilke synspunkter og argumenter, der er centrale. Det er meningen, at du skal inddrage det, der er væsentligt for din egen undersøgelse eventuelt med konkrete citater eller eksempler fra teksten. Du skal samtidig inddrage andre synspunkter og eksempler, som kan understøtte din argumentation og derved overbevise din læser. De andre synspunkter kan være fra en anden tekst, men det kan også være synspunkter, som du selv formulerer. Dine eksempler kan du hente fra aktuelle sager, egne oplevelser med relevans for emnet, eller noget du har læst eller set i undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet el. lign.

Kendetegnende for den gode debatterende artikel er, at den undersøger det danskfaglige emne, formulerer præcise synspunkter ved hjælp af relevante eksempler og belæg og formår at overbevise sin læser.
Typiske skrivehandlinger: Argumentere, eksemplificere, redegøre, karakterisere, diskutere. 
Delvist beslægtede genrer: Aviskronikker, debatindlæg, klummer, diskussioner på sociale medier, tv/radio-debatter, politiske taler, avisledere, blogindlæg.

Reflekterende artikel 
Når du skriver en reflekterende artikel, skal du undersøge og reflektere over et danskfagligt emne eller spørgsmål. At reflektere vil sige at tænke, overveje og undre sig, og målet med artiklen er dels at formidle denne refleksion, dels at få læseren til at reflektere sammen med dig.
Du skal gennem din artikel vise, at du både kan formulere abstrakte overvejelser over emnet og præsentere og inddrage konkrete eksempler, som du kobler til dine abstrakte overvejelser. De konkrete eksempler vil du blive bedt om at hente fra det tilknyttede tekstmateriale (mundtligt, skriftligt eller multimodalt), men derudover kan eksemplerne også være egne iagttagelser, erfaringer og oplevelser, noget du har læst eller set i undervisningen, i avisen, på nettet, i fjernsynet el. lign., som du inddrager. Du vil ofte blive bedt om at gå i dybden med en del af det udleverede materiale. Det betyder ikke, at du skal foretage en fuldstændig analyse af materialet, men at du skal kunne uddrage en eller flere vigtige analytiske pointer, som du kan koble til dine abstrakte overvejelser om emnet og anvende som eksempler.

Kendetegnende for den gode reflekterende artikel er, at den er drevet af en personlig stemme, som er opmærksom på at få læseren til at tænke med. Man vil derfor sige at den reflekterende artikel er dialogisk, og at refleksionerne åbner emnet og viser, hvordan du gennem din tanke- og skriveproces bliver gradvist klogere på dit emne sammen med læseren. 
Typiske skrivehandlinger: Undersøge, overveje, give konkrete eksempler, reflektere, metareflektere, filosofere. 
Delvist beslægtede genrer: Essays, new journalism, blogs, litterære dagbøger, filosofiske skrifter.




Vejledning

Dette opgavesæt indeholder 5 opgaver med tilhørende tekster.

Teksterne til de enkelte opgaver 
Du finder frem til teksten eller teksterne til de enkelte opgaver ved at klikke på linket.

Du skal besvare én af opgaverne 
Brug opgavens titel som overskrift for din besvarelse.

Kildeoplysninger 
Oplysninger om kilderne til de enkelte tekster findes i teksternes manchetter på opgavesiderne.

Henvisninger til video- og lydklip 
Du kan henvise til dele af video- og lydklip f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af den del af en tekst, du benytter. Du kan også bruge screenshots i din artikel.




Dansk A

Fredag den 24. maj 2024

Kl. 9.00-14.00